18 februari, 2022
Ostlänken viktig del i Trafikverkets nationella plan
18 februari 2022
Pressinformation från Nyköping – Östgötalänken AB
- Det är mycket positivt att Ostlänken fortsatt finns med som ett namngivet objekt i Trafikverkets förslag till nationell plan för 2022 – 2033 och att anslaget till banan ökar jämfört med gällande plan, säger Urban Granström, styrelseordförande i Nyköping-Östgötalänken AB.
Han slår också fast att Ostlänken står på egna ben och har en stor och viktig roll för att stärka regional, storregional, nationell och internationell utveckling och tillgänglighet i Stockholm-Mälardalsregionen. Ostlänken är ett välfungerande och långsiktigt järnvägssystem som har avgörande betydelse för bostadsförsörjningen och regionernas näringsliv, arbetsmarknad och hållbara utveckling.
- Genom Ostlänken kan persontrafiken fortsätta utvecklas samtidigt som godstrafiken får ökad kapacitet på övriga banor, fortsätter Urban Granström. Detta leder till allt mer integrerade regioner med en växande arbets- och bostadsmarknad.
Kommunerna och regionerna kan redan idag notera Ostlänkseffekter, framför allt i form av investeringar och byggnationer av privata aktörer. Planeringen och byggandet av de första delarna av Ostlänken har tagit fart och kommunerna har kommit långt i sina åtaganden i Sverigeförhandlingen att bygga 55 000 bostäder utmed sträckan.
I remissvaret pekar Nyköping-Östgötalänken AB på att det i fortsättningen är viktigt att optimera utvecklingen kostnadseffektivt och trafikslagsövergripande Detta innebär bland annat att knutpunkter ska utformas i städernas centrala delar för snabba byten mellan lokal, regional och nationell kollektivtrafik. Gång- och cykeltrafik ska prioriteras i städerna och attraktiva kopplingar till flyg ska säkerställas för att förbättra den nationella och den internationella tillgängligheten i hela Stockholm/Mälardalen. Det innebär även att Ostlänken måste utvecklas i samverkan med andra satsningar i nationell plan och med regionala planer så att investeringar görs utifrån ett helhetsperspektiv.
- För fortsatt utveckling är det av stor vikt att Ostlänken drivs på och att tågtrafiken kan börja trafikera Ostlänken så snart som möjligt, skriver Nyköping-Östgötalänken AB i sitt remissvar.
Bolaget påminner också om att stråket från Södertälje och in mot Stockholm måste utvecklas om man ska få ut hela nyttorna med Ostlänken.
Nyköping — Östgötalänken AB ägs av kommunerna Södertälje, Trosa, Nyköping, Oxelösund och Norrköping samt Region Sörmland. Ägaren tillsammans med Linköpings kommun och Region Östergötland driver och bidrar aktivt i Ostlänkens genomförande.
För mer information kontakta Nyköping-Östgötalänkens styrelseordförande
Urban Granström, 073 – 773 7983 eller gå in på www.ostlanken.se