1 mars, 2021
Yttrande angående Trafikverkets slutredovisning
av ”Regeringsuppdrag angående nya stambanor för höghastighetståg”
Kommunerna (Södertälje, Trosa, Nyköping, Norrköping och Linköping) och Regionerna (Sörmland och Östergötland) utmed Ostlänken har deltagit i de hearings som Trafikverket arrangerat inom ramen för sitt regeringsuppdrag angående nya stambanor. Genom inspel och synpunkter till Trafikverket på de framtagna utredningsalternativen har vi tydliggjort vår syn på Trafikverkets utredning. Med denna skrivelse vill Nyköping-Östgötalänken AB sammanfatta synpunkterna från kommunerna och regionerna.
Nyköping-Östgötalänken AB (NÖAB) vill först belysa att NÖAB tillsammans med dess ägare, kommuner och regioner utmed hela Ostlänken, arbetat målinriktad och fokuserat sedan slutet av 1990-talet för ett genomförande av Ostlänken. Ostlänken är ett nödvändigt projekt för att lösa de svåra kapacitetsproblemen på stambanan och har en viktig roll för att stärka den regionala, den storregionala samt den nationella tillgängligheten. Mot den bakgrunden bildades Nyköping-Östgötalänken AB som också genomförde den förstudie som är grunden till det nu pågående arbetet med byggnation och projektering av Ostlänken.
Nyköping-Östgötalänken AB, tillsammans med Kommunerna, Regionerna samt Stockholm Skavsta Flygplats har, som sagt, arbetat gemensamt i över 20 år med planering, stadsutveckling, avtalsförhandlingar och lokal förankring med syfte att Ostlänken ska kunna genomföras så snabbt och effektivt som möjligt. Därför vill vi uppmärksamma regeringen på ett antal viktiga aspekter för den fortsatta hanteringen av Trafikverkets utredning enligt regeringens uppdrag.
- Byggnationen av Ostlänken pågår just nu. Kommunerna och regionerna bidrar till snabbt, ändamålsenligt och kostnadseffektivt genomförande av Ostlänken med mål att hela Ostlänken är trafikerad senast år 2035. Vi samverkar gemensamt för att förverkliga Ostlänken med centrala stationslägen som genererar effektiv samt hållbar samhällsutveckling och regionförstoring. Ostlänken kommer vara en viktig del för utökad regional, storregional och nationell tågtrafik.
- I juni 2018 gav regeringen Ostlänken tillåtlighet enligt Miljöbalken, vilket tydligt pekade ut stationer och utformning av Ostlänken. Avstegfrån beslutet innebär ett mycket omfattande omtag med stora förseningar i planeringsprocessen, att lokalt och regionalt förtroende går förlorat samt att stora nyttor uteblir. En ny stambana kommer att ha en betydande roll i landets transportsystem i ett mer än 100-årigt perspektiv. Att nu snabbutreda systemutformningen på några få månader ger inte något trovärdigt resultat och äventyrar dessutom fortsatt samhällsutvecklingen utmed Ostlänkensträckan.
- Vi förutsätter att tidigare tagna beslut, ingångsvärden och överenskommelser, som kommuner och regioner har träffat med staten, gäller och att arbetet fortlöper i enlighet med dessa. Bland besluten finns tillåtlighet för Ostlänken och byggandet av första etappen samt att ekonomiska medel har avsats för Ostlänken i Nationell plan för transportsystemet 2018–2029.
- Ostlänken är en del av en samhällsutveckling och samhällsomvandling för att nå ett utvecklat, konkurrenskraftigt och hållbart Sverige. Regional- och stadsutveckling förutsätter centralt placerade stationer. Centralitet och närhet är de enskilt viktigaste faktorerna för att kunna skapa goda förutsättningar för bra stadsutveckling och hållbar regional utveckling.
- De utredningsalternativ Trafikverket redovisar inom ramen för regeringens uppdrag skulle mycket påtagligt motverka och försvåra utveckling mot en större arbetsmarknadsregion. Därmed leder alternativen till betydligt sämre tillväxt än vad som följer av Ostlänken utbyggd enligt pågående planering.
- Kommunerna Södertälje, Trosa, Nyköping, Norrköping och Linköping har förbundit sig att tillse att 55 000 bostäder byggs till 2035. Det förutsätter stationer i Södertälje, Vagnhärad, Nyköping, Stockholm Skavsta flygplats, Norrköping och Linköping. Samtliga sex stationer är viktiga delar i den storregionala utvecklingen.
- De sju länen inom Stockholm-Mälardalsregionen har enats i en gemensam systemanalys för storregionen. Enligt analysen är Ostlänken en viktig del i hela systemet för att möjliggöra att dagens utveckling kan fortsätta och för att också nå önskad utveckling i framtiden. Att påskynda den regionala utvecklingen, integrationen genom ökad tillgänglighet och därmed skapa regionförstoring är avgörande för Sveriges konkurrenskraft, där Stockholmsregionen är motorn. Av denna anledning har regionen enats om en stor satsning i utbyggt tågtrafiksystem i Mälardalen med nya fordon, gemensamt biljettsystem och satsning på fler tåg, vilket förutsätter Ostlänken.
Vi förutsätter att de tre pågående delprojekten av en ny stambana drivs vidare och genomförs enligt gällande planering. Detta bygger samhälle, skapar nyttor för hela landet, och den goda samverkan och framdrift vi har tillsammans med Trafikverket bibehålls. Parallellt med detta bör Trafikverket fokusera på hur delarna kan knytas samman i Jönköping för att skapa största möjliga utveckling i landet. Att frångå pågående och väl förankrad planering för att börja om enligt Trafikverkets utredningsalternativ, skulle bli kostsamt och, ta tid. Dessutom kommer sådana avsteg att minska förtroendet för staten som förhandlingspart och som en aktör, som säger sig verka för hållbar utveckling av Sverige. Vi fortsätter bidra och satsa för att utveckla regionen och landet långsiktigt och hållbart, där Ostlänken är en viktig förutsättning. Låt inte detta äventyras av en snabbutredning som behandlar regionala perspektiv och regionala nyttor alltför marginellt!
Avslutningsvis vill vi lyfta att det är absolut nödvändigt att regeringen snarast tydliggör förutsättningarna för Ostlänkens framdrift enligt nu gällande planer. Snabba besked innebär att kommuner, regioner och företag kan fatta strategiska beslut, som dels underlättar Ostlänkens genomförande och dels leder till fortsatt utveckling i regionen.
Nyköping 2021-03-01
Urban Granström Ordförande
Daniel Portnoff Vice ordförande